ویزا یا کارت اقامتدلت میخواد شهروند فنلاند بشی؟

 

مشخصات کلی

فنلاند (جمهوری فنلاند) کشوری است در شمال قاره اروپا با مساحت 338.440 کیلومتر مربع که حدود ۵٫۵ میلیون نفر جمعیت دارد و پایتخت آن هلسینکی است. حدود یک میلیون نفر از جمعیت کشور در منطقه کلان‌شهری هلسینکی زندگی می‌کنند. واحد پول آن یورو است و دو زبان فنلاندی و سوئدی در این کشور رسمیت دارند.

فنلاند - ویزا یا کارت اقامت!

قبل از هر چیز باید بدانید برای اقامت بیش از 90 روز در فنلاند به جای ویزا به کارت اقامت (Residence Permit) نیاز خواهید داشت. در نتیجه برای تحصیل در دوره‌های بلند مدت در فنلاند ابتدا باید تاییدیه پذیرش از سوی دانشگاه مد نظرتان را داشته باشید و بعد می‌توانید بصورت آنلاین یا کاغذی مدارک خود را جهت ثبت‌ نام برای سفارت بفرستید. از جمله این مدارک، گواهی تمکن مالی به مبلغ 560 یورو در ماه است. در مرحله بعد لازم است از سفارت وقت بگیرید و هزینه ثبت نام را بپردازید که مبلغ ثبت نام آنلاین 360 و کاغذی 450 یورو است. حال باید جهت اثبات هویت و تایید مدارک به سفارت مراجعه کنید. زمان رسیدگی به پروسه اخذ کارت اقامت، ممکن است 1 تا 3 ماه طول بکشد و درصورت تایید، از سوی مقامات فنلاند با شما تماس خواهند گرفت.

کارت اقامت دانشجو عموما موقتی است و برای یک سال اعتبار دارد و قابل تمدید است. دانشجو پس از اتمام تحصیلاتش می‌تواند با تغییر نوع کارت اقامت (Job Seeking) به مدت یک سال دیگر در فنلاند بماند تا به دنبال شغل مرتبط باشد. همچنین در هنگام تحصیل بطور میانگین 25 ساعت در هفته اجازه کار دارد.

 

تا به حال تجربه اخذ ویزا از کشورهای اروپایی را داشته‌اید؟ یا اخیرا قصد دارید اقدام کنید؟

 


تا به حال راجع به شفق‌های قطبی چیزی شنیده‌اید؟ یکی از بهترین نقاط دنیا برای تماشای این رویداد زیبا فنلاند است. از این رو آب و هوای قطبی این کشور می‌تواند آزار دهنده باشد، طوری که ممکن است دمای هوا در زمستان به منفی 20 درجه برسد و تنها 2 تا 3 ساعت روشنایی باشد. مردم فنلاند اغلب تحت تاثیر این نوع از آب و هوا خیلی اهل معاشرت و گرم گرفتن نیستند و این مسئله ممکن است آدمی با فرهنگ گرم و صمیمی شرق را افسرده کند. به دلیل موقعیت جغرافیایی خاص واردات محصولات مختلف به این کشور سخت است و باعث افزایش قیمت اقلام مصرفی نسبت به دیگر کشورهای شمالی می‌شود. همچنین زبان فنلاندی، از دستور زبان متفاوت با زبان کشورهای هم‌جوار خود تبعیت می‌کند.

دلت میخواد شهروند فنلاند بشی؟

به طور معمول اولین باری که میخواهید پایتان را در فنلاند گذاشته و بیش از 90 روز آنجا بمانید چه برای تحصیل چه برای کار به شما کارت اقامت موقت (Temporary or B Permit) تعلق می‌گیرد و بعد از زندگی به مدت دو سال در فنلاند می‌توانید نوع کارت را به ادامه‌دار (Continuous or A Permit) تغییر دهید. با داشتن این نوع کارت و زندگی به مدت 4 سال و رعایت قوانین این کشور می‌توان اقامت دائم فنلاند (OLE-P) را گرفت. بعد از یک سال دیگر زندگی با اقامت دائم این کشور حال با داشتن مهارت در یکی از زبان‌های سوئدی یا فنلاندی، پرداخت مالیات و عدم تخطی از قوانین می‌توانید از امتیازات شهروندی فنلاند بهره‌مند شوید.

دانشجویانی که در دوره دکتری و فوق دکتری به استخدام دانشگاه درمی‌آیند کارت اقامت محقق (Scientific Research) را دریافت می‌کنند که از شروط لازم آن حداقل درآمد ماهانه 1.236 یورو (بدون کسر مالیات) است.

فنلاند امکان اقامت درکلبه‌های شیشه‌ای مستقر در مسیر تابش شفق قطبی را به بازدیدکنندگان می‌دهد.